JUOTKO SINÄ RIITTÄVÄSTI?

Sinä et voi voida ilman oikeaa nesteytystä.

Jos kärsit väsymyksestä, turvotuksista, nuupahtaneesta ja kuivasta ihosta tai keskittymisongelmista, ensimmäisen askeleen tulisi olla 2-3 litraa vettä päivittäin niin, että huolehdit riittävästä elektrolyyttien saannista.

Nestehukka eli kuivuminen voi tuntua kehossasi NÄLKÄNÄ, väsymyksenä ja jopa selittämättömänä ahdistuksen tunteena.

Elimistö ehkäisee nestevajetta ensisijaisesti väkevöittämällä virtsaa ja toissijaisena suojamekanismina on janon tunteen herääminen. Siksi voidaankin sanoa, että: “Kun jano yllättää, elimistö on jo selkeässä nestevajeessa.”

Ihminen koostuu noin 70 % vedestä, joka jakautuu eri kudosten kesken. Iho, lihakset, veriplasma ja aivot sisältävät paljon vettä sekä toimivat elimistön vesivarastoina, kun taas rasvakudos sisältää vain vähän nestettä. Veden määrä ihmiskehossa vähenee iän myötä.

Miehillä vettä on suhteellisesti enemmän kuin naisilla, sillä naiskehossa on enemmän rasvakudosta.
Naisillakin veden osuus tulisi olla iästä riippumatta n.60%, mikä ei harmittavan usein toteudu. Totuus on tavoitteita paljon alempana, keskimääräinen lukema mittauksissa on noin 40%.

Riittävä vedenjuonti edistää terveyttä monin tavoin pitämällä elimistön perustoiminnot, aineenvaihdunnan ja ruoansulatuksen kunnossa, ihon kimmoisana ja mielen kirkkaana.

Paljonko vettä tulee juoda?

Nestettä tulisi juoda päivittäin noin 2-3 litraa, josta puolet ruuan ohessa ja sen sisältämänä (esim. nestepitoiset kasvikset ja hedelmät). Lasten veden tarve on noin 1-1,5 l päivässä.

Alle tunnin mittaisessa kohtuutehoisessa liikunnassa juominen ei ole välttämätöntä, jos ennen harjoitusta on juotu riittävästi.
Yli 1,5 tunnin suorituksessa vettä jo tarvitaan ja osa nesteestä tulisi nauttia urheilujuomana tai vastaavana juomana, jossa on mukana myös sokereita ja elektrolyyttejä.
Myös muutoin runsaasti hikoillessa kuten saunoessa tai helteellä, nestetarve ja yleensä myös suolojen tarve lisääntyy. Runsas alkoholin ja kahvin nauttiminen lisää myös veden ja elektrolyyttien tarvetta.