Säännöllinen veden juominen

Veden riittävä nauttiminen vaikuttaa positiivisesti ainakin kuudella tavalla:

Regular consumption of water 1155

  1. Veden juominen auttaa ylläpitämään kehon nestetasapainoa
  2. Suurin osa painostamme on vettä, jolla on merkittävä rooli useiden elintoimintojen ylläpitämisessä. Aivot viestittävät munuaisille kuinka paljon nestettä tulee poistaa, ja kuinka paljon säilyttää. Kun nesteen määrä kehossa vähenee, tunnemme janoa. Tämä on kehomme tapa muistuttaa vedenjuonnin tärkeydestä. Alkoholi häiritsee aivojen ja munuaisten kommunikaatiota, minkä vuoksi alkoholin vaikutuksen alaisena kehostamme poistuu liikaa nestettä ja seurauksena on nestehukka.

  3. Vesi auttaa säätelemään nauttimiemme kaloreiden määrää
  4. Vaikka veden juominen ei suoraan vaikutakaan painoon, sillä on siihen epäsuoria vaikutuksia, sillä vettä juomalla jätämme helpommin kaloripitoisemmat juomat nauttimatta. Vesi, ja paljon vettä sisältävät ruoka-aineet auttavat merkittävästi vähentämään päivän aikana nautittujen kalorien määrää. Paljon vettä sisältäviä ruokia, kuten hedelmiä, vihanneksia, keittoja, pataruokia, puuroja jne saa syödä suurempia määriä, minkä vuoksi kylläisyyden tunne saavutetaan helpommin.

  5. Vesi tuo voimaa lihaksiin
  6. Lihassolut supistuvat, jos ne eivät saa tarpeeksi vettä. Tästä seuraa lihasväsymystä ja fyysisen suorituskyvyn heikkenemistä. Amerikkalainen urheilulääketieteen akatemia suosittelee juomaan litran vettä kaksi tuntia ennen fyysisen toiminnan aloittamista ja jatkamaan veden juomista säännöllisesti fyysisen rasituksen aikana ja sen jälkeen.

  7. Vesi saa ihon näyttämään terveemmältä
  8. Ihmisen ihoon on varastoitunut huomattava määrä vettä, joka estää kehoa kuivumasta. Kun ihminen kärsii nestehukasta, iho näyttää kuivalta ja näivettyneeltä. Kun nestetasapaino on kunnossa, iho hehkuu ja näyttää kiinteämmältä.

  9. Munuaiset hyötyvät veden juomisesta
  10. Kehon nesteiden mukana kehossa mme kulkee niin ravinteita kuin kuona-aineitakin. Ne muun muassa kuljettavat erilaisia vesiliukoisia toksiineja, jotka poistuvat kehostamme munuaisten kautta virtsana. Alhainen nestetasapaino vaikeuttaa tätä tärkeää prosessia. Kun nautimme tarpeeksi vettä, virtsamme on vaaleaa ja hajutonta, kun taas päinvastaisessa tilanteessa sen väri muuttuu tummemmaksi ja haju voimakkaaksi. Kroonisesta nestevajeesta kärsivillä on myös suurempi todennäköisyys saada munuaiskiviä.

  11. Vesi helpottaa ruoansulatusta
  12. Riittävä veden juominen auttaa ruoansulatusta toimimaan optimaalisesti. Mikäli keho ei saa tarpeeksi nestettä, se säätelee nesteen määrää ottamalla sitä paksusuolen avulla ulostemassasta, mistä seuraa ummetusta. Riittävä määrä nestettä ja sopiva määrä kuitua auttavat ruoansulatuksessa. Vesi kuljettaa kuidun suolistomme läpi, joka ikään kuin lakaisee sen mennessään.

Lähde: http://www.webmd.com/diet/features/6-reasons-to-drink-water?page=2